sanew.blogg.se

Tankar, funderingar och händelser i min värld ;)

Våga Vara Vuxen

Publicerad 2013-03-26 21:56:51 i Allmänt,

Blir alldeles matt, ledsen, bedrövad och uppgiven. Vad är det som händer med barn och ungdomar i dagens samhälle? Läser, ser och hör om elände som barn och ungdomar utsätts och utsätter sig själva för. Vill inte att det ska vara så! Låt barn vara barn, låt dem vara olika, annorlunda eller vad de nu vill eller är. Måste man vara som alla andra? Om man inte passar in eller inte fungerar som de flesta andra i en grupp barn, tycker jag i alla fall att problemet inte endast finns hos barnet utan i dess omgivning som gör att den inte kan fungera tillfredsställande där!

Saknar vuxna människor som verkligen vågar vara just vuxna. Som står pall för att vara det. Inte vara kompis, ball, bästis, cool och schysst. Inte i första hand. Ungdomar har jämnåriga kompisar. Men har dom tillgång till vuxna förebilder? Vuxna som vågar säga ifrån när det behövs. Vuxna som sätter gränser. Vuxna som vägleder, lyssnar, respekterar ungdomarna. Både andras och de egna i ens närhet.

Främst krävs det av oss vuxna om inte annat att vi håller oss till och följer de lagar som finns i samhället. Inte börja vrida och vända på dem av någon märklig anledning.

Smaka alkohol hemma? Ja, det är väl tryggt och bra? Röka ett par cigg? Javisst! Jamen när vi ändå håller på, du är ju faktiskt tretton år, här ta nycklarna så kan du ta en liten sväng med bilen också!

G-A-L-E-T (om ni frågar mig, alltså).

Självklart kommer det att drickas, rökas och annat. Men jag tror att de gränssättningarna ändå är viktiga riktlinjer att följa. Som ger ungdomar tillit till konsekventa vuxna.

Pratade med min nu vuxna dotter om detta, hon skrattade och berättade om en episod då hon testade mig först för att se om hon skulle våga tänja på gränserna. Genom att ställa frågan ”Mamma vad skulle du göra om jag……” Jag hade tittat på henne och svarat ”Pröva så får du se”. Skrattande berättade hon nu att det var ett så läskigt svar så att hon aldrig hade vågat sig på det förbjudna. De outtalade konsekvenserna skulle definitivt inte utebli. Det är hon värd, konsekvenser. Därför att hon är betydelsefull. Viktig. Behövd. Älskad.

Under ett föräldramöte i skolan utbrister en pappa med mumintrolldialekt plötsligt ”Låt di små valparna få leka”. Ja, varför inte? Låt dem få leka och vara barn, men med närvarande kloka vuxna som inte någonsin lämnar dem i sticket. 

                                                              VIKTIGT - VIKTIGARE - VIKTIGAST

    

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2013-03-26 22:41:32

Så bra skrivet, du sätter fingret på det som så många efterlyser! Närvarande, engagerade vuxna men som bryr sig genom att sätta gränser! Kram Sane!

Svar: Tack Nina <3
sane Wilhelmsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

sanew

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela