sanew.blogg.se

Tankar, funderingar och händelser i min värld ;)

Skilda världar

Publicerad 2014-09-10 19:30:49 i Allmänt,

Det finns så mycket märkligt och obegripligt här i världen. Både stort och smått, betydligt och obetydligt. Mycket av det far liksom förbi mina tankar ibland. En del saker stannar kvar. Några andra saker kanske jag inte mäktar med. Och en del saker kan vara så dråpliga när jag tänker på dem i efterhand, undrandes om det verkligen hänt på riktigt.

Alla vi är begåvade med en hårddisk innanför pannbenet. Lite varierande kvalitet visserligen men ändå en varsin sådan. Ibland är den superskärpt och snabb, ibland är det Tillt. Den kan även vara full och börja sortera bort information på måfå. En del kopplar samman det med hårddiskens ålder, men jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med den saken.

En besynnerlig sak som jag brottas med i tankarna nu är Ebola. Denna förskräckliga Ebola som orsakat död och bedrövelse för familjer som drabbats. I början i liten skala för att nu ha eskalerat till fasansfulla proportioner. Tusentals smittade. Och ett vaccin finns. Ett vaccin som kan stoppa utrotningen av ett helt land. Men den är inte prövad på människor än?! Ja men pröva den då för i jössenamn! Om inte annat så på de smittade som vill det, eller? Man kan väl ändå inte dubbel dö?

I hårddisken hittade jag ett smått märklig minne från skoltiden då jag sitter i klassrummet. Det knackar på dörren, klassen tystnar och väntar. Dörren öppnas och in kommer fluortanten! Fluortanten har en vit rock på sig bärandes på en bricka full med små medicinmuggar i regnbågens alla färger. I muggarna finns fluoret. Alla får en varsin. På tantens kommando intar hela klassen fluoret samtidigt. Vi gurglar enligt instruktionerna, fluortanten tittar på klockan och håller koll på tiden. Vid fluortantens signal får vi spotta. Så försvinner hon svepande ut genom dörren med sin vita rock och bricka. Där sitter vi med olikfärgade medicinmuggar och en svag mintsmak kvar i munnen, tar vid där lektionen avbröts mitt i konsonantklusternas lätt obegripliga värld.

                             Simma lugnt ;) i fablernas värld

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

sanew

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela