sanew.blogg.se

Tankar, funderingar och händelser i min värld ;)

Gammal är äldst

Publicerad 2015-10-17 16:41:31 i Allmänt,

Cyklade hemåt i den kalla friska hösteftermiddagen. Långt framför mig såg jag ett äldre par med stavar komma gåendes mot mig. När vi möttes stannade damen till och log stort mot mig. Log tillbaka och kände glädje. Tänker på damen. Så generöst av henne att bjuda på ett leende till en komplett främling. Det var inte helt obesvärat för henne då hon fick stanna upp mitt i steget för att titta upp mot mig och le. Gubben hann ta några extra steg under tiden. Steg som damen behövde skutta ikapp sen. Så vill jag också bli när jag blir äldre. Inte skuttande ikapp min gubbe men glad. Omtänksam. Bry mig. Fast nu när jag tänker efter så är jag redan äldre! Så om jag ska lyssna på mina egna råd så borde jag börja le och glädja medmänniskor omkring mig redan nu. Inte vänta. Inte bara besvara leenden. Ja, så får det bli.

Det händer onekligen en mängd saker med kroppen när man blir äldre. Jag har haft svårt att koppla ihop det med stigande ålder. Men nu är jag med i matchen, nu förstår jag att det hänger samman. Siffran som säger hur många år jag levt och de märkliga förändringarna som förvandlar mig till en leende dam som inte kan le, gå och röra armarna i stavgång samtidigt. En sak i taget. Om man har tur att minnas vad det var man skulle göra.

Mycket faller på plats. Letandet efter klockan som sitter på armen som den ska. Känslan av att jag glömt något viktigt på hemväg från mataffären och sucken när jag minns att jag faktiskt hade cyklat dit. Undran över vilken skelettsjukdom jag kan ha drabbats av tills jämnåriga väninnan berättar om smärta i höfter vid uppstigning ur soffan. Aha! Ett plus ett blir alltid två! Vakna stört tidigt. Svettningar på nätterna. Aha! Rygg-led-knä-värk! Sämre syn-hörsel-minne-balans! Ja det var väl inte allt men resten har jag glömt bort för tillfället.

Jag ska skona er från mina tankar om hudens transformationsresa. Men oj vad märkliga saker det sker. Tänk bara dom där obegripliga små skinnpåsarna som helt plötsligt hängde på kinderna! Visserligen söta, mjuka och harmlösa men till vilket syfte liksom? Förlåt glömde bort vad jag lovade nyss.

                                       God natt! Måste tänka på refrängen

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

sanew

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela