sanew.blogg.se

Tankar, funderingar och händelser i min värld ;)

Visdom

Publicerad 2019-02-18 22:29:38 i Allmänt,

Att en så banal sak som en liten visdomstand kan påverka hela mig. Jag gillar tanden som bäst när den ligger i träda så lugn och fin i ett par år. Men önskar den dit pepparn växer när den som nu satt i gång och trilskas. Värken är obeskrivbar. Outhärdlig och fasansfullt oglamorös. Vinner tävlingen om största hamsterkinden med hästlängder över jordens alla hamstrar.

Uppfinningsrikedomen sköljer över mig och jag provar villigt allt som jag tror kan hjälpa. Varm vetekudde som resulterar i värkande knallröd hamsterkind. En päronkonjak eller i ärlighetens namn, ganska många päronkonjak. Som visserligen resulterade i en glad, fnittrig och något suddig fredagskväll. Men även uppvaknande till en dag med både tandvärk och huvudvärk. Återstår att ta tjuren vid hornen och låta tandläkaren ta till tången. Kapitulera, ge tappt, falla till föga. Den lille vinner till slut.

Minns en annan kapitulation för länge sen då jag hade städat hemmet och endast dotterns rum var kvar. Frågade henne snällt om hon kunde tänka sig att hjälpa mig att dammsuga då jag även då plågades av en ruskig tandvärk. Hon blängde småslugt på mig och svarade snabbt ”du dammsuger väl inte med tänderna heller”.

Ibland händer det. Den som väntar ni vet. Payback time. Samma vitsiga dotter ringde om råd när hon hade flyttat till sin första egna lägenhet och skulle stå på egna ben. Hon hade femhundra kronor kvar avsatta till hushållsaker. Det som saknades var just en dammsugare. Och frågan var om en sådan verkligen var nödvändig? Goda råd av livserfarna mamma efterfrågades då. Jag log rävaktigt och bad henne tänka efter hur ofta hon verkligen hade använt en dammsugare hemma. En stunds funderande senare konstaterade hon glatt att det inte var speciellt ofta, och vi var rörande överens om att det fanns så mycket annat roligt att spendera pengarna på.

Samtalet vi hade en månad senare om dammråttors enträgna uppkomst och storlek får mig än idag på gott humör!

                                    Livets lärdomar lärs bäst själv

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

sanew

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela